Co nenajdete v Red Dead Redemption aneb "Tahle země není pro bílý" :)

Preview westernové stealth akce This Land is my Land

Farflamovy češtiny / Články a rozhovory / Videa s titulky / Budoucí projekty


Doufám, že jsem se tím lehce provokativním nadpisem někoho nedotkl, chtěl jsem pouze naznačit, o čem bude řeč. Red Dead Redemption 2 jsem zmínil, protože je to westernová herní klasika a hlavní téma posledních dní. Zase nám lítají kulky po zaprášených ulicích, zlodějské bandy vylupují vlaky nebo banky, máme tu pistolníky, drsné obličeje, rázné šerify atd. Dalo by se říct, že jsme to již viděli stokrát, ale když je to dobré a má to být western, tak co jiného by tam mělo být, že? Ano, tuhle klasiku vývojáři umí. Western ale může vypadat i úplně jinak. Představte si hru, kde jsou všichni ti pistolníci, šerifové, města také... ale jako vaši nepřátelé! Jste totiž indiánský bojovník a když se do vaší země začnou valit karavany bílých osadníků, zločinců a dobrodruhů, kteří vás chtějí vyštvat pryč, nebo rovnou zastřelit, tak z toho radost mít nebudete. A začnete se bránit. Protože "This land is my land" (Tahle země je moje země) a přes to nejede vlak - doslovně, protože indiánskou divočinou žádné koleje nevedou. Tedy zatím. A vy se budete v obrovském otevřeném světě starat (mimo jiné) o to, aby tam žádný vlak nikdy nejel ani v budoucnu, tím pádem tam ani neopruzovali vlakoví lupiči, ani šerifové a jejich "bílé" zákony, ani města, ani banky a jejich barevné "papírky", které bílí tak milují. Vítejte v This Land is My Land aneb "Red Dead Redemption naruby".

Běloši přicházejí na západ z různých důvodů a bohužel pro vás si myslí to samé - že zabírají volnou půdu, která je nyní jejich, ačkoliv už na ní žili Indiáni. Zajímavé je opět porovnání s Red Dead Redemption 2. RDR2 otevřeně mluví o "civilizaci, která se rapidně šířila do divočiny, kde doposud neplatily zákony", zatímco This Land is My Land ukazuje pravý opak - že civilizace tam existovala dávno předtím, než tam dorazily Spojené státy.

Jisté ovšem je, že budete čelit lépe vyzbrojené přesile. Takže toulat se herním světem nebude podle tvůrců žádný med ani pro vycvičeného bojovníka, za kterého hrajete. Proto musíte postupovat obezřetně a útočit nejlépe ze zálohy, takže neočekávejte obyčejnou střílečku, ale spíš stealth akci. Prý se vyplatí nepřátele vylákat a nastražit na něj past, než vyběhnout s puškou a pálit na všechny strany (tak by to vypadalo spíš ve hře od EA nebo Activisionu). Nicméně když už k boji dojde, hrdina bojuje jak tradičními indiánskými zbraněmi, tak těmi moderními (od bělochů). Hlavní vývojář Denis Khachatran vysvětluje: "Stealth je nezbytná součást asymetrického způsobu boje, což je jedna z mála funkčních strategií, když čelíte silnějšímu nepříteli. Otevřený boj je nebezpečný, ale tichými sabotážemi porazíte i silnějšího." Počítejte ovšem s reakcemi na to, co uděláte. Cituji - "herní mechaniky počítají s tím, že hráč je dospělý a inteligentní a umí se rozhodovat chytře, aby překonal kooperativní AI, která inteligentně reaguje na hrozby a měnící se prostředí.". Jinými slovy, nepřátelé by měli umět spolupracovat, všímat si věcí a reagovat na to, když jsou například na otevřeném prostranství, tedy potenciálním snadným cílem.

Svět má být kompletně otevřený, krásný na oko (viz obrázky) a rozlouhou prý překoná Skyrim. Geograficky jde o část amerického pohraničí západně od řeky Mississippi, časově někdy mezi koncem 18. století a polovinou 19. století. Samozřejmě se dočkáme nějakých survival prvků (hledání zdrojů vody, lov) a craftingu, ale nejedná se o generický sandbox, kde byste se jen toulali, bojovali a vykonávali repetitivní činnosti do zblbnutí. Vývojáři mají v rukávu pár překvapení.

Tak především - bylo potvrzeno, že hra má příběh a vedlejší úkoly. Naštěstí. Zadruhé se konečně někdo snaží o dynamický svět, který se rozvíjí NEZÁVISLE na hráči! Prostě až někam karavany dorazí, lidé založí malé osady a potom města. Dobrodruzi, lovci a horníci zakládají své tábory nebo doly, loví či hledají zlato. Takže když nějaké místo navštívíte po čase podruhé, uvidíte, jak se změnilo. Pravděpodobně se na něm také objeví nějaká nová aktivita nebo nový vedlejší úkol (ještě to není potvrzeno). A to není všechno - tento dynamický vývoj se pojí se slušnou znovuhratelností, protože v každé hře se určité události stanou jinak. Takže města vzniknou na jiných místech, nebo se rozvinou jinak, hlídky budou hlídkovat na jiných trasách ap. Samozřejmě nelze vyloučit, že uvedené změny nebudou mít zásadní dopad na hratelnost a časem se vše okouká, ale nápad je to chvályhodný.

Na některé aktivity využijete AI spojence, například na průzkum, na pomoc s výrobou věcí nebo na odlákání pozornosti nepřátel. Předpokládám, že se dočkáme RPG prvků, protože pochybuju, že budete celou hru procházet s naprosto stejnou postavou, takže alespoň několik vlastností postavy snad bude možné vylepšovat.

Vývojáři původně tvrdili, že nechají hráče vybrat, jestli chce být normálně členem jednoho z indiánských kmenů, nebo preferuje cestu "samotáře". Poměrně nedávno ale prohlásili, že hrdina reprezentuje celkově všechny kmeny. Což by mohlo naznačovat, že neuvidíme členy jednotlivých kmenů, kteří by se od sebe nějak lišili a mohli bychom je trochu poznat, ale jenom "univerzální Indiány". Což se mi osobně nelíbí, ale uvidíme. Taky nevím, jestli je dobrý nápad, že neuvidíme žádné ženy ani děti, ani bílé ani indiánské. Zřejmě proto, že si tím malé studio ušetří dost práce a také se vyhne "kontroverzi", protože se snaží o určitou míru realismu. Realismus by totiž v tomto případě znamenal, že by museli zřejmě umožnit jejich zabíjení, když ne ze strany hráče, tak alespoň NPC (a to ani nemluvím o tom, k jakým masakrům v historii docházelo, viz americká armáda vypalující indiánské vesnice ap.). Studio to vysvětluje tak, že pohraničí je příliš nebezpečné, takže domorodci odeslali své ženy a děti dál na západ a bělošské ženy a děti ještě nedorazily.

Projekt vyvíjí malé ukrajinské studio Game Labs, autoři námořní akce Naval Action, strategií Ultimate General nebo hardcore modů pro Total War. Podíleli se ale také na Stalkerovi, Metru nebo World of Tanks/Warships. S otevřenými světy a taktickými hrami tedy mají zkušenosti a dokonce si dovolím optimický názor, že je dobře, že to dělají právě oni. Proč? Protože mají v oblibě historický realismus, hru z Ameriky v 19. století už dělali a jejich vlastní tvorba je dost hardcore, stačí se podívat na Naval Action. Takže od nich očekávám hlubší mechaniky a větší obtížnost, žádný akční mainstream, kde by stealth složka byla jen do počtu. Hráči hodně chválí jejich strategické počiny, takže mají předpoklady vytvořit solidní AI. Navíc se zdá, že se poučili z vývoje Naval Action, kde se snažili zavděčit různým skupinám hráčů (PvP vs PvE) a hru předělávali za běhu. This Land is my Land tak bude pouze single player hra, žádné starosti s multiplayerem, což je podle mě opět dobře.

Na závěr citace vývojářů: "Nenašli jsme žádnou dobrou hru umožňující hrát za indiánského bojovníka, tedy "nemilosrdného divocha", jak je nazývala Deklarace nezávislosti. A tak jednu takovou tvoříme." Doufejme, že se jim to povede.





Autoři: Farflame a jeho tým    /   Úvodní stránka  /  Farflamovy češtiny  /  Videa  /  Články a rozhovory   /