Obsah stránky - zajímavé rozhovory s vývojáři v češtině, články o tvorbě her a herním průmyslu (zejména to, o čem běžné herní weby nepíší). Některé jsem napsal, jiné jsme přeložili. Zařazuji sem ale i cizí texty, pokud se mi líbí.
Žánrové zaměření - originální, indie nebo old-school RPG, adventury, příběhové akce, hororovky. Žádné hype žvásty, generické střílečky ap.



Rozhovor: Disco Elysium / češtiny
Disco Elysium - rozhovor o češtině

Disco Elysium bylo jedno z textově největších, ale také nejúspěšnějších RPG poslední doby. Dlouho to vypadalo, že zůstane bez češtiny, protože všechny větší týmy byly vytížené (Lokalizace.net pracovali na RDR2, COTT už dělal Baldurs Gate 3 a můj (o dost menší) tým zase AC V a Torment). Nakonec se ale utvořila skupina na webu PřekladyHer a v tomto rozhovoru o svém počinu něco prozrazuje. Dozvíte se také, jestli má smysl použít na podobné projekty automatický překladač.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Téma: Jedi Fallen Order / Survivor
Jedi Survivor - recenze knihy Battle Scars

Fanoušky akčních adventur Jedi Fallen Order a Jedi Survivor by mohla zajímat kniha, která popisuje události předcházející ději dvojky - lépe řečeno recenze na ni. Knihu totiž napsala autorka s ne úplně dobrou pověstí, o které kolují názory, že se snaží propagovat "moderní" ideologie. Což je naznačeno i tím, čemu věnovala velkou pozornost (hrátky její nejoblíbenější postavy Merrin). Nicméně dopadla kniha tak špatně? Více v recenzi.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Téma: češtiny / Starfield CZ
Starfield - je reálná fandovská čeština?

Herní web CentrumHer mě celkem nedávno vyzpovídal na téma možnosti lokalizace Starfieldu a oficiálních češtin pro velké RPG, proč jsou nepravděpodobné ap. Vysvětluju také náš přístup k této hře a její lokalizaci. K tomuto tématu se vyjadřuje i závěrečná část našeho namluveného videa o češtině ER.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Téma: TPS/RPG
Outriders - tipy a detaily o hratelnosti

Sci-fi Outriders překvapilo nejen vypuštěním hratelného dema krátce před vydáním, ale i zaměřením na příběh a RPG prvky, kterými překonává konkurenci. Zpracovali jsme ke hře několik tipů a detailů, zatímco jsme se snažili rozchodit češtinu.


Téma: RPG / vývoj
Jak se tvořilo Disco Elysium

Na konci roku 2020 se oznámila nová rozšířená edice převratného RPG Disco Elysium, o jehož komplikovaném vývoji zveřejnili na Zingu pěkný podrobný článek (jako by poslední roky redakce najednou překládala podrobnější články, které občas dělám tady). Ač je to překvapující, tak jde o prvotinu studia začátečníků, o to zajímavější tento článek je.
O Elysiu viz také naše video s CZ titulky.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Preview: RPG
Avowed & Outer Worlds - souhrn detailů

Obsidian se po svých klasických izometrických družinových RPG Pillars of Eternity vydal do vod akčnějších RPG z prvního pohledu. Po sci-fi post-apo ARPG Outer Worlds, která se inspirovala Falloutem a sázela na trhlejší stylizaci, nyní připravují fantasy FP RPG ve velkém otevřeném světě, které připomíná Skyrim. Zatím známe jen první detaily.
Viz také stručný souhrn postřehů o hratelnosti, úkolech a herním světě Outer Worlds.


Rozhovor: RPG / vývoj / vydavatelé
Swen Vincke - O vývoji her rozhoduje marketingové oddělení

Rozhovor se šéfem studia Larian, což jsou autoři RPG série Divinity a Baldur's Gate III. Pokud chcete vědět, jak to chodí s těmi "zlými vydavateli", příp. podezřelými recenzemi, našli jste výborný zdroj, protože Swen popisuje své zážitky poměrně otevřeně. Ale přibližuje také tvorbu svých RPG, Baldur's Gate III, historii studia od začátků, rozdíl mezi vývojem v Evropě a USA atd.

UPDATE - nové otázky z roku 2020 o Baldur's Gate III


Preview + rozhovor: RPG
Waylanders - neobvyklá RPG ve dvou časových rovinách

Jméno Waylanders zřejmě slyšelo minimum z vás. Pokud to pro vás platí také a zároveň platí, že máte rádi družinové RPG jako Baldur's Gate nebo Dragon Age: Origins, je tento článek zřejmě pro vás. A nebude to jen o nějaké kopii slavnějších pecek.



Preview: strategie ala X-Com
Malý souhrn pro lovce emzáků - stručně, jasně, detailně o Phoenix Point

O Phoenix Point jste už určitě něco četli nebo viděli. Fandové X-Comu se na něj musí těšit. Ale v záplavě aktualizací se vám možná bude hodit tento souhrn detailů o hratelnosti. Žádné obkecávání, stručně k věci.

UPDATE - doplněno několik informací


Rozhovor: Cyberpunk 2077 / grafika
O tvorbě světa Cyberpunk 2077

Na slovenském Sectoru udělali dva rozhovory s návrháři konceptů z CD Projektu, ten novější je s Marthou Jonkers. Takže si popovídali o spolupráci grafiků a designérů, o tvorbě světa Cyberpunk 2077, spolupráci s Mikem Pondsmithem atp.

Od Zaklínače k Cyberpunku - druhý rozhovor o tvorbě grafiky s Markem Madejem.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Preview + rozhovor: RPG / vývoj
Nové RPG Greedfall a rozhovor se Spiders - 2. část

Shrnutí detailů, obrázky a videa z nového RPG Spiders, tentokrát nikoliv z Marsu, ale z mnohem "zelenějšího" a také většího prostředí. Poté následuje rozhovor se šéfkou studia, která odpovídala na otázky, jak studio pracuje, jak tvoří questy atd.



Téma: vývoj / herní průmysl
Příběh autorů Hellblade aneb Největší herní lež roku - 1. část

Jednou z pecek roku bylo určitě temné akční psycho Hellblade. Tento neobvyklý článek ovšem nevypráví jenom o tvorbě jeho autorů, ale zaobírá se málo známými informacemi, které se dotýkají i mnoha jiných her, které dobře známe. Více se dozvíte v článku.



Rozhovor: RPG / vývoj
RPG Vampyr - kam londýnští "asasíni" radši nechodí

Rozhovor s tvůrci ze studia Dontnod, kteří vytvořili úspěšnou epizodickou adventuru Life is Strange. V tomto článku podrobně představují svou RPG novinku Vampyr z Londýna na konci 1. světové války. Kromě toho prozrazují, co se pokazilo při vývoji akce Remember Me a také jednu málo známou věc, která souvisí s Deus Ex.



Téma: vývoj / herní průmysl
Jak nevyvíjet hry - příběh o zpackaném vývoji Anthem u EA/Bioware

Tento článek v překladu Hrej.cz neklouže po povrchu a je to přesně to, o co se zde snažím. Dozvíte se např. že se několik let překopával návrh hry kvůli nulové vizi a nerozhodnosti vedení (takže lež o drahém vývoji spíš zakrývá vlastní chyby, že?) a pak to "dorazily" věčné potíže s enginem Frostbite, který prosadil šéf EA Patrick Soderlund. No, je to peprné čtení...

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Téma: série AC / vývoj
Jak vznikal Assassin's Creed

Během překládání AC Rogue jsem narazil na článek o tom, jak vznikaly první díly série AC a jak začínal v Ubisoftu její hlavní tvůrce. Je to opravdu zajímavá historie, takže jsem se rozhodl, že ji zpracuji do češtiny. Navíc se to hodí jako bonus ke zmíněné češtině. Tady to je...



Preview: westernová akce
Co nenajdete v Red Dead Redemption aneb "Tahle země není pro bílý" :)

Říkáte si - provokativní nadpis? Možná trochu, ale když se podíváte na obsah, uvidíte, že na tom nic provokativního není. Myslím, že není špatný nápad se podívat na alternativy k Red Dead Redemption 2. Zejména poté, až RDR2 dohrajete. Tahle země, "co není pro bílý," je totiž zároveň docela lákavá, a to nejen "pro bílé" :).



Rozhovor: The Council / adventury / RPG
The Council - Kde rozhodnutí nejsou pouhou iluzí

The Council od francouzského vydavatele Focus se jeví na první pohled jako klasická epizodická adventura inspirovaná Life is Strange nebo produkcí Telltale, jen zasazená do historického prostředí. Ale hned na začátku zjistíte, že to tak úplně adventura není. Nejen o tom je tento rozhovor.



Téma: RPG
Proč nemám rád RPG příběhy, které mě nutí zachraňovat svět

Proč skoro pořád v RPG zachraňujeme svět? Nejsou lepší osobnější příběhy, kde si vybudujete pouta s postavami? Nad tím se zamyslel V. Pecháček, kterého nepotěšil příběh Pillars of Eternity 2 (ale zbytek ano!). Samozřejmě když dva dělají totéž, není to totéž - i záchrana světa se dá udělat velmi dobře. Ale souhlasím, že dobré osobní příběhy bývají lepší než stereotypní "temní lordi".

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----


Rozhovor: RPG
Expeditions: Viking - vikingské nájezdy v novém RPG

Jedním z černých koní tohoto roku je originální historické RPG (s menšími prvky mytologie) nazvané Expeditions Viking, kde se jako vůdce menšího vikingského klanu vydáváte na tažení do Británie. Tento rozhovor s kreativním ředitelem studia Logic Artists popisuje hratelnost a nápady v tomto výborném RPG.



Preview: horor / RPG
Cthulhu Mythos se vrací

Hororu se teď docela daří, a tak byla jen otázka času, než se vyrojí nová zpracování populárního mýtu Cthulhu. Nebo je to tím, že temné síly usoudily, že je vhodná doba, aby nám podstrčily svoje skryté PR. Ale dosti vtipů. Objevily se 2 velké projekty, RPG Call of Cthulhu a Sinking City, o kterých jsem zjisťoval různé zajímavosti.



Rozhovor: RPG / dungeony
Vaporum - Dungeons & Steam (& no Dragons)

Poslední roky se opět objevuje více dungeonů, k nimž patří i Vaporum, horká novinka v moderním grafickém zpracování a s novými nápady. Nejen o nich vám poví víc Matěj Zajačik ze studia Fatbot Games. Mimochodem, Vaporum má profi českou lokalizaci.



Téma: AC: Origins
Assassin's Creed: Origins - herní tipy a střípky informací

Normálně bych o AC Origins nepsal, ale protože obsahuje úkoly a další prvky jako v moderních ARPG, udělal jsem výjimku. Toto je souhrn zajímavých tipů a postřehů ze hry a dalších informací, včetně historie Egypta. Na českých herních webech tyto informace většinou nenajdete.



Téma: vývoj / herní průmysl / Kingdom Come
Dan Vávra - Overkill design

Dan Vávra píše o tom, proč je většina her navržena stereotypně, nedomyšleně, až nesmyslně, a jaká je cena za propracovanost. Mnozí už ho asi četli, ale zajímavé nápady najdete i v diskuzi.

UPDATE - - zajímavý je i tento rozhovor o tvorbě Kingdom Come.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: češtiny / X-Com 2 CZ
Rozhovor o překladu X-COM 2

Kolega překladatel PredatorV popisuje, jak probíhá aktuální překlad X-COM 2 - dělá se revize a oprava původní češtiny, dále překlad DLC a také některých modů, např. velmi oblíbeného Long Waru.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: češtiny / Risen 3 CZ
Velký rozhovor s překladatelským týmem Risen 3

Na přelomu 2015/2016 s námi udělal fanweb Gothicz velký rozhovor o překladu Risen 3. Nejde o běžné interview, je v něm totiž zastoupeno hned několik překladatelů, testeři a programátor! Všichni odpovídají na různá témata, např. co bylo na práci nejtěžší, jak vznikalo názvosloví nebo jaké konkrétní těžkosti byly s němčinou a angličtinou v R3.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Téma: herní média
Kauza "herního nácka" aneb když média trapně lžou

Čtenost tradičních médií upadá a ty na to někdy reagují hysterickými lživými útoky na konkurenci a zastánce jiných názorů. Wall Street Journal např. tvrdí, že slavný youtuber PewDiePie je nácek. Možná PewDiePieho považujete za blbce nebo puberťáka, ale to nic nemění na tom, že novináři účelově lžou a článek Michala Rybky to výborně rozkrývá. Dnes lžou o něm, zítra to může být váš oblíbený tvůrce...

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Téma: Fallout / RPG / vývoj
Fallout - vývoj herní legendy, kterou málem zrušili

Fallout (zejména první 2 díly) patří mezi RPG legendy, mnoho hráčů na něj vzpomíná, mnoho post-apo her se jím inspiruje a napodobuje ho. Podobné přelomové tituly ale nevznikají snadno a mnohdy spíš shodou okolností. Tento povedený článek se zaměřuje na hlavní tvůrce, kteří Fallout vytvořili, a popisuje historii vývoje, který málem skončil zrušením.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: sci-fi westernové RPG
Exoplanet: First Contact - v pravé poledne na jiné planetě

Představte si hornickou kolonii na vzdálené planetě, kde se civilizace příliš neuchytila a společnost připomíná Divoký západ. Do toho přimíchejte mimozemskou faunu a flóru, hvězdné lodě, energetické zbraně či vynálezy a začnete získávat představu o tom, co vás čeká v RPG Exoplanet. O tom všem je tento rozhovor s autory ze studia Alersteam.



Rozhovor: adventury / Tormentum
Exkluzivní rozhovor o adventurách a skvělém Tormentu

Na konci jara 2015 se objevila na Steamu naše čeština k originální Gigerovské adventuře Tormentum: Dark Sorrow. Zajímalo mě, jak tenhle projekt vznikl, a tak jsem udělal rozhovor s členem vývojářského studia OhNoo, který se se mnou ochotně podělil o své názory na problémy adventur nebo současné trendy (hry Telltale).



Rozhovor: RPG / marťanské sci-fi
Rozhovor se Spiders 1. část - představení studia a Technomancer

Během vývoje Technomancera se mi naskytla výjimečná možnost vyzpovídat šéfku studia Spiders, která zodpovídala dotazy fanoušků. Z jejích odpovědí jsem pak sestavil dvoudílný rozhovor. V tomto prvním díle CEO Spiders stručně popisuje svou práci a sci-fi RPG Technomancer, které se odehrává ve světě Mars: War Logs.



Téma: češtiny / Bioshock Infinite CZ
Michal Kalaš - trable s češtinou do Bioshock Infinite

Dělat herní češtiny je práce nejen obtížná, ale někdy i nevděčná. Své o tom (nejenom o tom) napsal vedoucí překladu Bioshock Infinite a jeho DLC. Uvidíte, co se může autorům přihodit, když narazí na nepřející hráče. I když jsem se na této češtině podílel, tuhle historii jsem donedávna také neznal.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Rozhovor: adventury / vydavatelé
Frogwares - rozhovor s tvůrci Sherlocka Holmese

Ukrajinské studio Frogwares patří mezi největší a nejstabilnější tvůrce adventur na světě. I kdybyste o nich ještě nikdy neslyšeli, určitě jste někde narazili na obrázky z herního Sherlocka Holmese, který je jejich dílem. V tomto rozhovoru přibližují své zkušenosti s vývojem detektivek a herním průmyslem.



Téma: horor
Alien: Isolation - možné slabiny dobrého hororu

Velkým hitem roku 2014 byla hororovka Alien: Isolation, která víceméně spasila pošramocenou značku. Jenže tvorba hororu má úskalí, o jakých mnozí mainstreamoví vývojáři nemusí tušit. Thomas Grip, zkušený autor Amnesie, rozebral poznatky, které získal z Alien: Isolation ještě před jejím vydáním. Může se zdát, že už to není aktuální, ale jeho postřehy lze brát obecně pro každý horor.



Rozhovor: herní média / Score / Level
Michal Rybka - Počátky herní novinařiny

Michal Rybka působil dlouho v redakci časopisů Score i Level a dobře zná zákulisí české herní novinařiny. Dokáže proto srovnat, jak se doba změnila. A nemá na očích růžové brýle - zmiňuje např. podrazy zakladatelů Bonuswebu, boj o moc v časopisech, nebo alibismus některých redakcí, které posunují hodnocení k průměru na Metacritics, aby nevyčnívalo.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Téma: vývoj
Slavní vývojáři - proč jim to už nejde jako dřív?

Zamyšlení moddera Ruthana nad osudem vývojářských veteránů, kteří mizí ze scény a nedaří se jim navázat na své dávné úspěchy (a není to jen otázka věku a IQ). Článek není vyčerpávající - někteří začínali, když nebyla konkurence (Braben), jiným moc nesedí dnešní trendy (jak naznačil W. Spector), ale na nastolenou otázku odpovídá správně. A podtrhl bych bod o týmové tvorbě - někdy ti slavní ve skutečnosti jen dohlížejí na práci jiných.

 ----<<< odkaz na jiný web >>>----

Preview & rozhovor: sci-fi dungeon / RPG
StarCrawlers - dungeon ve vesmíru

Mezi zajímavé projekty z Kickstarteru patří i originální krokovací sci-fi dungeon StarCrawlers. Zasazení tradičního dungeonu do vesmíru přitom není jediným novým nápadem, obsahuje toho daleko více. Na konci článku je navíc krátký rozhovor a video s českými titulky, které ukazuje detailně hrdiny, inventář a bojový systém.



Rozhovor: adventury / vývoj
Jane Jensen a Kickstarter 1. část - nová éra adventur?

Rozhovor s Jane Jensen, scénáristkou adventur Gabriel Knight, Gray Matter a naposledy Moebius, se kterým zamířila na Kickstarter. Rozhovor se ale nezabývá jen inspirací k tomuto projektu, ale tvorbou adventur obecně, např. jak vypadá běžný pracovní den tvůrce adventur nebo základní dokument designu.




Rozhovor: adventury / vývoj
Jane Jensen a Kickstarter 2. část - dokončení

Dokončení rozhovoru s Jane Jensen, scénáristkou adventur Gabriel Knight, Gray Matter a naposledy Moebius, se kterým zamířila na Kickstarter. Rozhovor se ale nezabývá jen inspirací k tomuto projektu, ale tvorbou adventur obecně, např. jak vypadá běžný pracovní den tvůrce adventur nebo základní dokument designu.




Téma: horor
Frictional Games - Jak vytvořit horor

Tématický článek o tvorbě hororů, který čerpá z názorů studia Frictional Games, což jsou autoři slavné Amnesie nebo SOMA. Můžete si tak přečíst, jak se snaží ztvárnit některé herní prvky, jako jsou nepřátelé, pocit osamění nebo puzzly.




Preview: post-apo / Afterfall: Insanity CZ
Afterfall: Insanity - Obrázky z apokalypsy II

Velká ukázka češtiny z post-apo akční adventury Afterfall: Insanity, základní info o její tvorbě a herních prvcích. Zabývá se i ztvárněním post-apo v Afterfallu, viz úvodní obrázky (ve hře je toho mnohem víc).

(momentálně nedostupné - web s článkem nefunguje)



Rozhovor: češtiny / Oblivion CZ
Farflame - rozhovor o překladech a češtině pro Oblivion

Starší rozhovor přímo se mnou o překládání, tvorbě češtiny do Oblivionu a mojí profesionální práci. Před 10+ lety mě o něj požádal redaktor ze slovenské stránky Ultimate Gaming.




Autoři: Farflame a jeho tým    /   Úvodní stránka  /  Farflamovy češtiny  /  Videa  /  Články a rozhovory   /