8. Co vývoj postavy? Můžeme očekávat tradiční učitele schopností jako v Gothicu a body, které se vkládají do dovedností, talentů (perků) a vlastností (síla, charisma atd.)?
Alexander: Podle nás jsou hlavní atributy jako síla, obratnost, inteligence atd. zbytečné atavismy ze stolních RPG, které se do naší 3rd person ARPG nehodí. V některých hrách se často stává, že nějakou věc nemůžeš identifikovat a používat, protože nemáš dostatečnou inteligenci. Nebo nemáš dost velkou sílu na nošení těžké zbroje nebo meče, co jsi právě sebral poraženému rytíři. Protože jsi neinvestoval body do dané vlastnosti. Tohle funguje spíš v izometrických RPG nebo některých MMO, ale ne v Exoplanet.
Alexej: Náš hrdina Jack Sharp není ani slaboch ani imbecil ani provinční blb, který žil celý život někde pod kamenem a pak se náhle stal "vyvoleným". Jack je starý pardál a umí používat zbraně a zbroje, jaké najdeš. Pouze některé speciální vybavení nebo pomůcky vyžadují nejprve získat "know how", jak s nimi efektivně nakládat. Náš systém dovedností neomezuje hráče, ale vybízí ho k použití určitých věcí a obohacuje styl hraní, který se mu líbí a chce se v něm zlepšit.
Body zkušeností dostává Jack za řešení úkolů. Odmítáme systém grindování jako hlavní zdroj XP - kdo po něm touží, ať si radši farmaří v Diablo 3 nebo stráví den dva ve své oblíbené asijské MMO. Po určitém množství XP Jack postoupí na další úroveň, což zvýší jeho zdraví, výdrž a energii a přidá mu 1 slot na perky. Perky jsou talenty rozšiřující hratelnost, v podstatě něco jako implantáty. Získávají se různě - v rámci odměny za questy, od učitelů, průzkumem tajných oblastí, některé se dají ukrást jiným NPC ap. Každý vylepšuje tvé schopnosti tak, že ti dává nové možnosti likvidace nepřátel nebo řešení úkolů. Např. perk Klamná střela (Trick Shot) poskytuje mířenou střelu se 100% šancí sepnout na dálku tlačítka, páky, přestřelit řetězy, lana, visací zámky, nebo odpálit na dálku granáty na opasku nebo v rukách nepřítele. Takže můžeš najednou zničit nebo aktivovat některá nedostupná zařízení, způsobit nepřátelům větší škody nebo je odlákat ap.
To se dá zkombinovat s perkem Taktický skener (Tactical Scanner), který ti zvýrazní interaktivní předměty za slabými zdmi a umožní střílet průbojnými náboji, takže pak můžeš aktivovat něco za zdí. Např. otevřít klec s mimozemskými psy nebo detonovat granát. Některé perky lze dále povyšovat a získávat nová vylepšení, ty nejlepší zase zaberou více než 1 slot. Jestli chceš zkoušet jejich různé kombinace, můžeš si je za určité množství krystalů antigravia (místní měna) přerozdělit. A to už by asi stačilo. Rozvoji postavy se ještě budeme věnovat v updatech na Kickstarteru.
Alexander: Ještě jeden příklad, můj oblíbený perk Kulometné šílenství (Machine gun madness) (pracovní název). Při palbě z kulometu dává bonus k zásahu, rychlosti pohybu a brnění. A ještě z tebe vyloudí divoký válečný pokřik. Inspirováno povoláním Gunzerker z Borderlands 2 a jedním starým filmem, který určitě hned poznáš.
9. Máte ve hře více nebojových dovedností jako léčení, mechanika, vědecké znalosti, těžba (jsme přece na těžební planetě, ne? :-) ?
Alexej: Ano, ano a ano. Tyto schopnosti jsou důležité pro řešení úkolů a některými si také zjednáš větší respekt u určitých sociálních skupin. Obchodníci uznávají experty na handlování, bandité střelce, prospektoři antigravia si rádi potřesou rukou s někým, kdo umí držet krumpáč, a aboriginci (domorodci) mají rádi zručné lovce a řemeslníky atd. Respekt je na K'Tharsis cenná komodita. Možná cennější než peníze.
12. Jak bude vypadat boj? Vidím tu potenciální problémy, protože FPSkaři budou chtít střílet jako v FPS, zatímco někteří hardcore RPGčkaři preferují boj založený na RPG statistikách. Zadruhé když je hráč rychlý, snadno se boj zvrhne v trapnou taktiku "běhej dokola, po nabití zbraně (cooldownu) vystřel, zase běhej dokola" atd. Jaké máte řešení?
Alexander: No, chápeme, že nemůžeme potěšit všechny. Exoplanet je zaměřen více na boj ve stylu RPG. Přesto má velký vliv i manuální dovednost hráče. Technicky vzato by šlo vyhrát všechny bitvy bez perků, jen se základní zbraní a náboji, ale bylo by to extrémně těžké. Vytváříme situace, kde na hráče zaútočí skupiny nepřátel s různou silou a chováním. V Exoplanet je důležité nejdřív zlikvidovat ty nejnebezpečnější a využít své perky, abyste vyrovnali šance... Nebo musíte být zatraceně dobrý hráč FPS.
Alexej: Experimentujeme a snažíme se o dynamické boje, které se musí řešit jako taktický puzzle. Např. když začnete boj útokem ze zálohy, musíte si dobře vybrat první cíl, jinak zjistíte, že i ti nejslabší protivníci dokáží dělat velké problémy, když na ně narazíte ve špatný čas a na špatném místě. Hodně vývojářů si těžký boj představuje tak, že kropíte tunami nábojů nějakého tlustého týpka, který vás nejspíš sejme na jednu ránu. Postupem času se z něho stává doslova černá díra na náboje, zatímco váš hrdina je jako moucha. Jedna chyba a načítáte poslední pozici. Tomu se chceme vyhnout, takže hodně testujeme AI nepřátel a vyváženost. Zabere to čas, ale jsme trpěliví. Nemáme vydavatele, nikdo nám nepráská bičem za zády a nestrká nám před oči datum vydání vytesaný do kamene.
13. Čekají nás i chladné zbraně a speciální bitvy s bossy, např. s bojovými roboty?
Alexander: Ano, chladné zbraně máme. Moje oblíbená je kaktusový kyj. V podstatě jde o větev z jedovatého kaktusu, kterou lze ulomit a používat jako kyj s bonusovým zraněním jedem (proti neobrněným cílům). Místní domorodci jím trestají zrádce. Pokud jde o bossy a obří bojové roboty, je na oznámení ještě brzy.
14. Budou si muset hráči hlídat munici, nebo budou zbraně založené na energii?
Alexander: Hlídat si munici je důležité. K'Tharsis je divoká planeta, kde nemůžete jen tak navštívit nejbližší obchod se zbraněmi a koupit si plechovku s 1500 náboji. Dobrý způsob doplnění munice je obírat nepřátele. Nebo si vyrobit určité typy nábojů z těch, které už nechcete používat. Speciální nebo vyrobené varianty někdy dokáží divy. To samé platí pro energetické zbraně a speciální zbroje vybavené přístroji, které spotřebovávají energii (energii lze chápat jako místní manu, limitovanou surovinu dovolující používat speciální schopnosti či zbraně). Energetické baterie si musí hráč koupit nebo vyrobit a pak je pravidelně dobíjet. V Exoplanet není nic samozřejmé a se zdroji se musí zacházet opatrně. Např. se vyplatí spočítat si, jestli se výhodné hodit na nebezpečného robotického protivníka vzácný EMP granát, nebo si ho šetřit na plnění nějakého úkolu. Nejlevnější munice bude dostupná vždy, ale její účinnost bude hlavně v prostředku a na konci hry proti některým nepřátelům velmi nízká.
15. Bylo zmíněno, že s vydáním Exoplanet vyjdou i modovací nástroje. Co všechno budou umět?
Mnoho z nás přišlo z různých modařských komunit a modujeme v podstatě vše, co hrajeme. Myslíme si, že hráč by měl mít ty samé nástroje jako my vývojáři. S naším modkitem lze udělat i totální konverze Exoplanet, např. do fantasy. S novou grafikou a animacemi Jacka klidně změníte na elfí lučištnici. Náš Sahara engine má svá omezení, ale stále ho vylepšujeme. Těšíme se, až se objeví první mody. Rádi bychom viděli pro Exoplanet podobné mody, jako je třeba Nehrim pro Oblivion.
16. Aktuální dotaz na závěr - poslední rok bylo hodně vývojářů na internetu kritizováno, že do her nepřidali určité postavy nebo nevyprávěli příběh určitým způsobem. Co si myslíte o tom, že kreativita vývojářů čelí kritice různých (ideologických) skupin na sociálních sítích?
Myslíme, že dobrý herní vývojář se nemůže stydět za to, že do hry něco přidal nebo nepřidal. Nerozhodujeme se podle toho, abychom naštvali nebo potěšili nějakou sociální skupinu, ale podle toho, abychom vytvořili uvěřitelný a poutavý svět. Sice fiktivní, ale s interní logikou a pravidly. Jestli se to někomu nelíbí, může si udělat vlastní. Je nám jasné, že nemůžeme uspokojit očekávání všech hráčů nebo kritiků, ale to neznamená, že se za to musíme stydět nebo že se máme bát útoku nějaké skupiny, která si zjevně libuje mnohem víc v nenávisti a skandálech než v hraní her. Snažíme se, jak nejlíp umíme, a k tomu nás motivují hráči, kterým se naše nápady líbí. To je jediné, na čem záleží.
Poznámka: První kapitola Exoplanet je na Steam Early Access, ale musí se ještě hodně vyladit. Po jejím dokončení začne práce na kapitole 2.
Zdroj: Alersteam, One Angry Gamer
|