Malý souhrn pro lovce emzáků

Stručně a detailně o nástupci X-Comu, strategii Phoenix Point

Farflamovy češtiny / Články a rozhovory / Videa s titulky / Budoucí projekty


Na internetu koluje o Phoenix Point koluje spousta zpráv a videí, preview, pravidelně vychází aktualizace na Figu, jelikož tento titul získal financování od fanoušků. Pravděpodobně víte, že se jedná o strategii ve stylu X-Com/UFO s RPG prvky při rozvoji vojáků a tahovými bitvami. Nicméně kvůli mnoha drobným aktualizacím jsou informace velmi roztříštěné, takže se někomu může hodit toto stručné preview, kde jsou shrnuté základní herní mechaniky a detaily. Není to vyčerpávající přehled, to není v mých silách. Nicméně určitý obrázek si uděláte a dozvíte se toho více než v běžných preview. Dole jsou i nějaká videa.

Detaily o hratelnosti - geosféra (globální mapa)

  • Jedním z hlavních úkolů hráče bude odhalit a zase zprovoznit základny starého projektu Phoenix Point, což zahrnuje i určité "archeologické" mise.
  • Lidská útočiště vás budou žádat o pomoc proti emzákům, ale i proti lidem. Mise zahrnují únosy, záchrany, vraždy, sabotáže, infiltrace, dobytí/obrana základen.
  • Na začátku hry zkoumáte mapu a odhalujete zajímavá místa k průzkumu (aktivity emzáků, různé základny, skladiště).
  • Pokud objevíte radar, odhalí vám nová zajímavá místa v určitém okruhu.
  • Umístění zajímavých míst na mapě je vždy pevně dané, ale co se tam nachází, se v každé hře liší.
  • Na geosféře (globální mapě) se budou čas od času (nebo při objevení některých míst) objevovat různé události a vy si zvolíte, jak na ně zareagujete. Např. vyměníte suroviny s jinou frakcí, získáte nového rekruta ap. Některé následky rozhodnutí nebudou hned patrné a mohou spustit řetězec dalších událostí s potenciálně zajímavějšími odměnami.
  • Standardně čas na geosféře stojí, dokud neuděláte nějakou akci, ale můžete ho také normálně pustit (a zrychlit/zpomalit).
  • Při zvolení vozidla na geosféře se vpravo dole zobrazí ikony, které značí typ vojáků v posádce (zaměřovač např. označuje odstřelovače ap.).
  • Vozidla dojedou jen na určitou vzdálenost. Na jistých místech lze stavět palivové stanice, které dojezd prodlouží, nebo využít na kritické dotankování suroviny (výhodné tam, kde se stanice postavit nedá).
  • Jedním z těchto vozidel je transportér Armadillo, další je vozidlo Scarab, které má raketomet.

Detaily o hratelnosti - boj

  • Mutace funguje obecně tak, že když nějakého emzáka likvidujete snadno, po nějakém čase zmutuje a bude mít jinou hlavu, tělo, zbraně/štíty, klepeta ap. a najednou bude nebezpečnější nebo odolnější než předtím.
  • Frakce Disciples of Anu umí některé mutace využívat a když se s nimi spřátelíte, využijete toho třeba i vy.
  • V boji vidíte kolem zvolené postavy vždy bílý okruh a žlutý okruh. V rámci bílého okruhu se můžete v jednom kole přesunout a vystřelit (zaútočit), v rámci žlutého se pouze přesunout, ale už nestihnete ve stejném kole zaútočit.
  • Při střelbě můžete v režimu volného míření sami zamířit na končetinu, zbraň nebo určitou část těla nepřítele. Záleží, kde chcete protivníka zranit, co mu chcete poškodit nebo zničit, abyste ho nějak oslabili, nebo ho zbavili nějaké výhody.
  • Těžce obrněný pěšák (heavy) má na zádech jetpack, takže se může snadno vznést do vyšších pater budov ap.
  • Prostředí je zničitelné.
  • Účinek těžkého kanónu a zničitelnost vozidel a prostředí je vidět na obrázku vlevo.
  • Schopnost "overwatch" (pokrytí prostoru) nefunguje tak, že by voják s připravenou zbraní automaticky střílel na každý cíl, který se při pohybu nepřátel objeví v jeho dohledu. Hráč bude muset určit přesný směr a vzdálenost, který má voják pokrýt a hlídat. Následně pak spustí palbu jen na ty protivníky, kteří se pohnou právě v této oblasti. Tím pádem pokrytí nebude všemocné a univerzální. Ukázáno je to na tomto obrázku
  • Schopnosti se obvykle po nějakém čase (několika kolech) dobijí, ale také některé z nich snižují sílu vůle vojáků (willpower), stejně jako zranění nebo smrt spolubojovníka. Když tato vůle klesne přiliš, vojáci mohou začít panikařit. Takže díky této mechanice nemůžete schopnosti používat neustále pořád, ale rozmyslet se, kterou z nich použít. U schopností je vždy napsáno, že spotřebuje určitý počet akčních bodů (action points) a určitý počet bodů vůle (willpower).
  • U každé zbraně je hned vidět typ střeliva, které potřebuje, a naopak. Viz tento obrázek.
  • Schopnost Odvetná palba (Return fire) dává vojákům v podstatě střelbu zdarma (když útočí nepřítel, vaši muži opětují palbu).
  • V nočních misích je těžší zpozorovat nepřátele.

Detaily o hratelnosti - vojáci a jejich RPG vývoj

  • Vojáci se dělí na několik tříd (těžký pešák, odstřelovač, technik atd.), mají klasické úrovně jako v RPG a postupně se učí nové schopnosti ve své třídě. Mohou ale získat i druhou, dodatečnou třídu a tedy přístup k dalšímu stromu schopností. Tímto způsobem lze získat přístup ke schopnostem jiných frakcí, pokud se vám podaří najmout jejich vojáka, nebo s nimi vyměnit technologie ap.
  • Za body zkušeností lze zlepšovat také základní vlastnosti vojáků - rychlost (max. počet políček, které urazí voják v 1 kole), sílu (max. nosnost) a sílu vůle (psychická odolnost v boji). Vlastnosti vidíte na obrázku vpravo.
  • Dovednosti vyžadují určité hodnoty základních vlastností, takže čas od času vlastnosti zvyšovat musíte.
  • Na vlastnosti a dovednosti vojáků mají velký vliv výcviková centra v základně (pokud je postavíte).
  • Třída technik dokáže léčit zraněné, ale i opravovat stroje a také postavit na bojišti stacionární dělo.
  • V seznamu všech vojáků a vozidel vidíte, kde každý aktuálně slouží (základna, transport), což lze samozřejmě měnit.
  • Výstroj vojáků si lze všemožně upravit, včetně barev na šatech. Viz tento animovaný obrázek.

Detaily o hratelnosti - základna a vývoj technologií

  • Máte velkou svobodu ve výstavbě své základny. A když na základnu zaútočí emzáci, bitva se odehraje v takovém prostředí, jaké si hráč uspořádal, takže se při výstavbě vyplatí pamatovat na taktiku. Při míření je dobré dávat pozor, abyste způsobili své základně co nejmenší škody (pokud se netrefíte).
  • Základna může mít více pater, také některá vysoká zařízení mohou přesahovat více úrovní, takžepozor na střelbu seshora či zespodu.
  • Některé místnosti a zařízení - dílny, výcvikové místnosti, vězení pro emzáky, bezpečnostní a zemědělské objekty.
  • 5 vývojových stromů, 1 pro každou ze 3 frakcí, 1 pro výzkum biologie emzáků, 1 pro historii viru Pandora. Když pomůžete ve výzkumu jiné frakci, něco za to získáte.
  • 3 hlavní suroviny - materiály, technika, jídlo. Vozidla a lepší laboratoře ještě vyžadují AI čipy (AI jednotky).
  • Vybavení, zbroje, zbraně, střelivo a vozidla se dají také vyrábět, ale je to pomalé.
  • Na příběhu pracovali Allen Stroud, autor knih ze světa Elite Dangerous, a Jonas Kyratzes, scénárista Tallos Principle.


   Ještě pár odkazů na updaty a novější videa:



Autoři: Farflame a jeho tým    /   Úvodní stránka  /  Farflamovy češtiny  /  Videa  /  Články a rozhovory   /