Farflamovy češtiny / Články a rozhovory / Videa s titulky / Budoucí projekty
Co se hráčům vybaví, když se řekne "francouzské RPG"? Třeba Might & Magic X, který financoval francouzský herní "mamut" Ubisoft? No, tohle označení trochu skřípe, protože vývojáři z Limbic Entertainment sídlí v Německu. Ti starší si určitě pamatují poměrně svébytnou a průkopnickou trilogii Ishar od francouzských Silmarils. Jenže ti už neexistují a nástupci v nedohlednu. S ARPG koketuje pařížský Dontnod (Vampyr), ovšem stabilnější tvůrci RPG jsou dnes asi jen 2 malá studia - Cyanide (Game of Thrones RPG, Loki) a Spiders (Mars: War Logs, Technomancer, Greedfall). Obě mají leccos společného - vydavatele Focus (teď už ne, Cyanide v roce 2018 koupil Big Ben Interactive), musejí vystačit s malými rozpočty a snaží se (musí se snažit) o jistou originalitu. Ale co se talentu a hardcore prvků týče, myslím, že vedou Spiders. A právě jim je věnován tento dvoudílný rozhovor.
Studio Spiders bylo založeno v roce 2008 v Paříži, jako následek krachu společnosti Monte Cristo. Ta se věnovala levným budgetovkám (některé u nás vydalo TopCD), ale pochlubila se i kladně přijatými ARPG Silverfall a Silverfall: Earth Awakening. A právě jádro tvůrců Silverfallu dnes tvoří jádro Spiders. Her za sebou nemají mnoho - malé Faery: Legends of Avalon, 2 porty Sherlocka, Of Orcs and Men (ve spolupráci se zmíněnými Cyanide), sci-fi Mars: War Logs a fantasy Bound by Flame. Navzdory nízkým rozpočtům se jim daří vkládat do her volby a následky (ještě o nich bude řeč), bojový systém inspirovaný Zaklínačem 2 a společníky a romance (takové béčko Bioware). V tomto směru je jejich nejúspěšnější hrou zřejmě Mars, který se prodával slušně a přitom stál méně než třeba Bound by Flame z roku 2014. Když se podívám, kolik peněz se utopilo třeba v Dragon Age 2, Kingdoms of Amalur nebo Gothic 4: Arcania, tak dopadl Mars v poměru cena/kvalita vlastně ještě velmi kvalitně. Nicméně svým novým (a dražším) sci-fi ARPG The Technomancer hodlá studio posunout laťku zase o kousek výše. CEO a spolu-zakladatelka Spiders Jehanne Rousseau byla v únoru 2015 velmi vstřícná a zodpověděla dotazy fanoušků. Měl jsem možnost jí poslat i své otázky a z odpovědí sestavil dvoudílný rozhovor. V tomto 1. díle Jehanne popisuje svou práci a Technomancera, který se odehrává ve světě Mars: War Logs, tedy na Rudé planetě, kde se žije ve špinavých zastřešených městech, kde korporace bojují o vodu, a kde mocní technomanti ovládají technomancii založenou na elektřině. - Poznámka: Mars si můžete zahrát v naší češtině a Technomancera také. |
5. Příběh a svět - seznámení se s hrou:
Jehanne Rousseau: Když jsme na začátku 2014 začínali před-produkční práce, měli jsme v plánu udělat pokračování našeho sci-fi Mars: War Logs nazvané Mars: Paradise Lost. Ale nakonec bylo rozhodnuto tento návrh přepracovat, a tak vznikl Technomancer. Odehrává se ve stejném světě, ale má jiný příběh a hrdinu. Jedná se vlastně o spin-off, ovšem větší než původní hra a doufejme, že také lepší. Zatímco první hra se odehrávala hlavně na území korporace Úsvit, nyní se podíváme, jak na Rudé planetě vypadá "blahobyt", přesněji frakce Blahobyt :) (v angličtině Abundance). Možná si pamatujete, že jde o konkurenční korporaci, která ovládala zajatecký lágr v 1. kapitole Marsu. Hráč se ujme role mladého technomanta z Blahobytu ve chvíli, kdy odhalí tajemství o původu svého řádu - totiž že technomagické schopnosti vznikly mutací, která se datuje zřejmě do doby prvních kolonistů ze Země. Kdo hrál první hru, tak ví, že mutanti jsou místní otroci a lidé se k nim chovají jako ke zvířatům. Kdyby toto tajemství vyšlo najevo, přivodilo by to technomantům velké problémy. V Blahobytu přitom funguje frakce, která má na technomanty vyloženě spadeno. Jedná se o tajnou službu ASC a její špioni udělají cokoliv, aby to tajemství odhalili. Úkolem hlavního hrdiny je vypátrat všechna vodítka, najít a vykopat relikvie pocházející ze Země a objevit tajemství mutace. Další dějové téma je fakt známý z první hry, a to ztráta kontaktu se Zemí. Po mnoha letech odloučení se Marťané dívají na svou rodnou planetu jako na jakýsi vysněný ráj, zdroj civilizace a moudrosti. Co když zjistíte, co se se Zemí stalo? Možná se vám z pekla na Marsu podaří dokonce utéct. Každopádně se můžete těšit na větší příběh než dříve. Update 30.7.15 - Jehanne upřesnila, že Technomancer není prequel Mars: War Logs. Začíná o něco dříve než Mars, ale končí později, takže velká část děje se odehrává paralelně s Marsem. Během hry tak uslyšíme nějaké zprávy o tom, co způsobil Roy (hrdina první hry) na straně konkurenčního Úsvitu. Váš učitel v Blahobytu bude zřejmě ten technomant, který v první hře velel zajateckému táboru, takže se dozvíme, jak se tam dostal. 6. Engine - opět používáte engine Silk jako u vašich předchozích titulů? Ano, ale jak uvidíte, na enginu jsme zapracovali a hodně ho vylepšili. Zlepšili jsme také AI postav, aby život ve městech vypadal realističtěji a zajímavěji. 8. Vylepšování a úprava součástí výzbroje - Mars a Bound by Flame vynikaly v možnosti vylepšovat součásti zbrojí a zbraní pomocí dodatečných materiálů a komponent, kterých bylo poměrně velké množství: V Technomancerovi funguje stejný systém. Zbroje se budou skládat dokonce z ještě více součástí. 8. Bojový systém - akční boj v Marsu stavěl hodně na načasovaných protiútocích a kotoulech (někteří nepřátelé odolávali útokům zepředu, takže bylo výhodné se jim dostávat do zad), příp. technomagii - jak to bude u Technomancera? Vylepšili jsme bojový systém použitý v Marsu a přidali nějaké nové prvky. Např. kromě života a many přibyla výdrž (jako v Dark Souls). Útočit a odskakovat z dosahu cizích útoků můžete jedině, když na to máte dostatek sil. Což zamezí neustálému řetězení kotoulů, které hodně ulehčovaly situaci, takže bude nutné přijít s jinou taktikou. Zatrhli jsme i možnost vyrábět cokoliv na počátku boje. Představte si, že se proti vám vynoří velký boss a vy se začnete hrabat v inventáři, uděláte si v klidu 10 speciálních šípů a pak se vrátíte do hry. Ne, tak toto už ne. Navíc materiály k výrobě budete spíše získávat z poražených nepřátel než kupovat. Dále jsme přepracovali pasivní dovednosti. Zatímco u předchozích her pasivní bonusy spotřebovaly jisté množství many a pak účinkovaly určitou dobu, nyní budou bonusy ubírat manu neustále. Základní myšlenka je prostá - kouzlo obsadí volný slot (na bonusy) a účinkuje, dokud mu dodáváte energii. V případě technomantů samozřejmě tu elektrickou. Takže vyvíjíte hrdinu a tvoříte si přitom zásobárnu energie. Jakmile mana vyprchá, lze ji regenerovat jedině, až bonusy vypnete. 9. Tvorba hrdiny - v Marsu jsme hráli za předem vytvořeného hrdinu s pevně daným vzhledem, jaké to bude tentokrát? Podobné jako u naší poslední hry Bound by Flame, takže mnohem lepší než u Marsu. Sice si nebudete moci zvolit pohlaví (což v Bound by Flame jde), ale jinak vám umožníme vybrat si tvář, vlasy, barvu kůže a očí. 10. Společníci hlavního hrdiny - v předchozích hrách jsme chodili vždy s jediným společníkem, bude možné jich mít tentokrát více a budou mít větší roli? Ano, budete moci chodit hned se dvěma z celkového počtu 5 společníků. Obecně se dělí na aktivní typy do boje a pomocníky mimo boj, kteří poskytují různé bonusy. Každý je úzce spjat s příběhem a podle toho, jak se k nim chováte a jaké volby činíte, se mění jejich postoj k vám i další děj (podobně jako v Marsu a Bound by Flame). Zabijte např. při plnění mise jejich přítele a zažijete malou vzpouru. Postupem času se jejich schopnosti vyvíjejí. To sice nemůžete ovlivnit, ale zase vám umožníme dávat jim vybavení, což v našich předchozích hrách nešlo. Hodně jsme pracovali na jejich AI, takže jim opět budete zadávat jednoduché příkazy, aby vám pomáhali (nejde o CRPG s taktickými boji, takže je nemůžete ovládat přímo - pozn. Farflame). Při hraní narazíte i na dočasné pomocníky, kteří se k vám připojí jen na chvíli (stejně jako v Marsu). Když vás opustí, neznamená to, že zmizí. Zůstanou v herním světě, ale doprovázet vás už nebudou. Např. v první kapitole Technomancera potkáte jednoho budoucího společníka, budete s ním mluvit a plnit pro něj úkoly, ale přidá se k vám až v kapitole 2. 11. Velikost a nelineárnost světa - bude Technomancer větší než Mars a Bound by Flame? Ano, svět je větší a nelineární. Není to open world, ale jde o propojené velké otevřené mapy. Když se vrátíte na již známé místo, objevíte na něm nové úkoly a pravděpodobně také zjistíte, že vypadá jinak (záleží na vašich předchozích rozhodnutích). Děj se skládá z více příběhových linek, které jsou vzájemně provázané a činí celý příběh hlubší. Očekávejte spoustu hlavních a vedlejších úkolů, které se vážou k našemu universu. Nesnažili jsme se vkládat do hry za každou cenu nějaký banální obsah na natažení herní doby. Když se podíváte např. na vedlejší úkoly v Dragon Age Inquisition, tak to vypadá, jako by je tam vložili jen proto, aby tam něco bylo. Touto cestou jít nechceme. NPC mají denní rozvrh - chodí pracovat, jedí, spí. Ano, spí, protože v Technomancerovi se střídá den a noc (na rozdíl od předchozích her Spiders - pozn. Farflame). Takže když chcete s někým mluvit, v noci ho asi nepotkáte postávat před domem. :) Navíc to má dopad na mise probíhající mimo zastřešené městské části. Slunce na Marsu je totiž smrtící, takže plnit venkovní úkoly ve dne není moc dobrý nápad. Další novinkou, která s tím souvisí, je časový limit některých úkolů (ne všech). V jedné misi musíte např. pochytat dezertéry. Když si po zadání úkolu půjdete zdřímnout, ztratíte čas a dezertéři vám utečou. Tento prvek přispívá k větší realističnosti a konzistenci děje. Update 21.6.15 - Mezi mapami se přesunujete v roveru (transportéru). Jde o jeden z mála exemplářů tohoto vozidla a souvisí s dějem. 12. Frakce - stručné seznámení: Frakcí máme celkem 7, ale s jednou z nich nebudeme moci navázat přátelské vztahy, takže úkoly budete moci plnit pro 6 frakcí. Způsobem plnění úkolů pak někoho naštvete a někoho potěšíte. Například když obchodníky z města unese místní mafie, naskytne se vám více možností, jak je osvobodit. Např. vykoupit jim svobodu. Nebo prokázat podsvětí službu výměnou za osvobození zajatců. Nebo na podsvětí zatlačit a znepřátelit si ho, takže se vám pověsí na paty nájemní zabijáci. Vaše rozhodnutí se větví a vedou k různým dalším úkolům, které jste nepředvídali. Podobně jako v prvním Marsu se ale v určitou chvíli neobejdete bez spojenců. Protože hrajete za technomanta, základní podporu vám přinejmenším zpočátku logicky poskytnou právě technomanti. 13. Vývoj hrdiny - v Marsu jsme měli 3 stromy dovedností (bojových), základní atributy a malé bonusové specializace, jak to bude nyní? Na vývoji hrdiny jsme opravdu zapracovali, takže nyní máte k dispozici talentové body, které vkládáte do talentů jako Medicína/Věda, Mechanika, Charisma atd. Ty se pak využívají během hry a v rozhovorech. Úspěch použití pak záleží na výši talentu. Jestliže daný obor hrdina neovládá, má 5% pravděpodobnost úspěchu. Další bonusy poskytují někteří společníci, např. doktor poskytne bonus k Medicíně/Vědě. Takže nejsou všichni užiteční jen v boji, ale různě se specializují. Mimochodem, k použití různého vybavení musíte nyní při rozvoji postavy splnit více podmínek. Chtěli jsme tím hráče motivovat, aby o rozvoji hrdiny víc přemýšlel - co se naučit a jaké věci používat. Zvláště při vědomí, že může své společníky vybavit podle vlastního uvážení. V Marsu to bylo takové jednoduché. Dále tu máme dovednostní body, které vkládáte do svých vlastností (síla, obratnost, odolnost, fluidum ap.) a 4 stromů dovedností. Schopnosti jsou seřazeny podle bojových stylů - boj jednoruční zbraní a štítem, dvouruční hole, plížení a likvidace ze zálohy pomocí nožů a pistolí a technomagie. Aktivních schopností je přitom více než dřív. V podstatě bych mohla říct, že tak je to u všeho - víc postav, vybavení, schopností, větší mapy. Doufám, že hráči budou mít také více zábavy! Rozhovor pokračuje druhou částí o tvorbě RPG obecně. Zdroj: Jehanne Rousseau (Spiders), Rpgfrance |
Autoři: Farflame a jeho tým / Úvodní stránka / Farflamovy češtiny / Videa / Články a rozhovory /